Door Gerrie van Asten-Velter
Voor VL is het Bestemmingsplan Eurocircuit en ik denk niet alleen voor ons maar voor de meeste raadsleden een hoofdpijndossier.
Wij zijn een groot voorstander van het Eurocircuit, misschien wel een stukje jeugdsentiment maar onderbuikgevoel en hersenen daar moet ergens de balans liggen.
Ieder mens behoor je zijn/haar sport te gunnen en te laten beoefenen. Maar als veel verschillende belangen zich aandienen zal dat altijd moeilijk zijn.
Het Eurocircuit bestaat ruim 50 jaar en dan heb je wel een bepaalde status verworven.
In die 50 jaar zijn er door de gemeente met de gemotoriseerde sporten veel afspraken gemaakt maar een gedeelte nooit goed vastgelegd.
Dat kan een verwijt naar de verenigingen zijn maar je mag toch wel ven een betrouwbare overheid verwachten dat afspraken keurig worden vastgelegd.
De opdracht van de raad is “huidig gebruik” niet huidig LEGAAL gebruik. Dus er wordt niet aan de raadsopdracht voldaan.
Er was al een raadsopdracht in 2013, toen was ook de opdracht exact hetzelfde “dit Bestemmingsplan moet de huidige activiteiten mogelijk maken”. Die opdracht is toen ook terzijde gelegd.
Dit college moet met een Bestemmingsplan komen wat jaren is blijven liggen en vooruit geschoven. Dus wij mogen zeker ook naar vorige colleges een kritische blik werpen.
Het geluid dat geproduceerd wordt tijdens de wedstrijden hoort er, in mijn persoonlijke mening, zeker bij. Maar de NRV en MVV werken zeker aan motoren met minder geluid en misschien op termijn wel met elektromotoren.
Wat de gemotoriseerde verenigingen hebben moeten inleveren stuit mij enorm tegen de borst.
Doordat zij veel hebben moeten inleveren zullen zij waarschijnlijk in de toekomst afhankelijk worden van subsidies terwijl zij in het verleden zichzelf konden bedruipen. Is dat wat wij willen?? Nou VL zeker niet.
Er is veel tijd en energie in gestoken om er met een klein select groepje inwoners netjes uit te komen. Ondanks dat de gemotoriseerde sporten veel water bij de wijn hebben gedaan is dit groepje niet tevreden. In mijn ogen is er voor dit groepje maar een oplossing “weg met de gemotoriseerde sporten op het Eurocircuit”.
VL heeft ook zeker begrip voor de omwonende van het Eurocircuit. Je zult maar een huis gekocht hebben en geconfronteerd worden met twee gemotoriseerde sporten. Maar het is zeker niet elke dag en ook niet elk weekend. Er wordt zelfs 3 maanden van het jaar niet gereden. De gemotoriseerde sporten zouden daar tijden op een ander tijdstip in het jaar voor terug krijgen. Ook dat zien we niet terug in dit nieuwe Bestemmingsplan.
Deze inwoners hebben ook een eigen verantwoording waarom niet verder geïnformeerd, het is nogal wat een huis kopen dat kijk je toch minstens naar de omgeving.
Wat zijn de mogelijkheden, wat speelt zich daar allemaal af? Past dat bij mij?
Dus die bewoners mogen ook kritisch naar zichzelf kijken.
Daarom vraag ik ook aan iedereen houdt rekening met elkaar en gun ieder het zijne. Verdraagzaamheid is soms ver te zoeken en “ je hoort vaak wat je wilt horen”.
Er is al door een clubje aangegeven dat zij tegen dit Bestemmingsplan gaan procederen. Ik vraag aan deze mensen overweeg deze beslissing en realiseer je dat een groot aantal van de inwoners van Valkenswaard voor het behoud van het Eurocircuit zijn. Dat al dat procederen veel financiële middelen opslokt van de gemeenschap. Daar ligt voor dat groepje ook zeker een verantwoording.
De enquête waar destijds de inwoners van Valkenswaard hun mening konden delen wat betreft het Eurocircuit was 70% voor het behoud van dit circuit, dat wil toch wat zeggen.
De gemotoriseerde verenigingen willen altijd graag, wat zij in een schrijven ook aangeven, in overleg met alle tegenstanders om zoveel mogelijk op eenzelfde lijn te zitten.
Alles op een rijtje zullen wij voor dit Bestemmingsplan stemmen maar wij hebben wel een motie voorbereid waarin wij vragen aan het college om met de provincie in gesprek te gaan over een geluidswal. Die zijn er in veel verschillende soorten en kunnen ook nog voorzien worden van zonnepanelen dan zou het ook nog een verdienmodel kunnen zijn.
Hier wil ik het even bij laten.
Gerrie van Asten-Velter
Comments