31 oktober 2024,
Voorzitter, raadsleden, aanwezigen mensen thuis,
Voorgaande jaren was het voor ons te doen gebruikelijk eerst even terug te kijken en vervolgens naar de begroting voorde komende jaren. Dat laten we vandaag achterwege en kijken we naar wat momenteel voor ons ligt de begroting 2025 – 2028.
Allereerst een woord van dank aan de ambtelijke organisatie voor hun inspanningen om deze begroting tot stand te krijgen. Het proces in het kader van de totstandkoming van de jaarrekening met deze account was een zeer tijdrovend proces.
Voor ons ligt een begroting waarin gevraagde bezuinigingsmogelijkheden niet opgenomen zijn enkel ombuigingen. Deze ombuigingen wil het college in 2025 in kaart brengen om de jaren 2026 tot en met 2028 sluitend te maken. De huidige tekorten zijn aanzienlijk 2026 bijna 3 miljoen 2027 1,7 miljoen en 2028 2,4 miljoen.
Deze getallen dwingen ons inziens deze raad tot maatregelen en dat dient volgens Valkenswaard Lokaal nu al ingezet te worden.
Deze bandbreedte in deze begroting is na de septembercirculaire vergroot naar zo’n 600.000,- euro In de commissievergadering hebben we al aangegeven dat dit NIET voldoende zal zijn. Gelet op voorstellen waar we voor het einde van 2024 nog besluiten over gaan nemen of moeten nemen en die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de positieve bandbreedte die momenteel aangegeven wordt teniet zal doen.
Natuurlijk weten we nog niet alle negatieve effecten en zal vanuit het college aangegeven worden: “Ja maar deze begroting is gemaakt met de kennis van nu en we kunnen niet vooruitlopen op toekomstige besluitvorming van de raad.”
De financiele uitdaging voor de komende jaar is echter groot te groot om GEEN financiele blik in de toekomst te richten zodat ook meer inzicht gegeven gaat worden in de toekomstige financiële ontwikkelingen. Wat Valkenswaard Lokaal betreft wordt een onderdeel in de begrotingen voor de komende jaren een financiële forecast zodat meer inzicht verkregen wordt in de toekomstige uitgaven.
Een werkwijze die onoverkomelijk is in het bedrijfsleven en zeker met de negatieve financiële ontwikkelingen van de bandbreedte wat VL betreft ook in onze gemeente toegepast dient te worden.
Hierbij dan ook een oproep aan de collega’s om in de auditcommissie met de portefeuillehouder hierover in gesprek te gaan en hier nader vorm aan te geven.
In feite is de begroting als we die vandaag conform voorstel vast zouden stellen al niet meer realistisch want de realiteit haalt ons in dit jaar al in.
Voor Valkenswaard Lokaal een punt ter verbetering voor de toekomst!
Met de komst van pepperflow wordt er een professionalisering slag gemaakt . Die zien wij nog niet en uit de beantwoording van onze vraag hierover is dit enkel nog aan de achterkant zichtbaar of merkbaar.
We verwachten echter dat ook in de presentatie en de inhoud nog een professionaliseringsslag gemaakt gaat worden.
Meetbare cq concrete doelstellingen ontbreken nog steeds.
Er is ons inziens nog teveel sprake van prozaïsche omschrijvingen op de Wat gaan we ervoor doen? Vraag.
Dat is voor ons een punt ter verbetering.
Dan naar de toekomst 2025 en verder.
Gelet op de financiële vooruitzichten kunnen gevoelige beslissingen niet meer uit de weg kunnen gaan. Natuurlijk komen we allemaal graag alle verenigingen stichtingen en inwoners tegemoet als er gevraagd wordt om extra geld voor allerlei zaken. In de laatste weken zijn er een aantal voorbij gekomen.
Indien we willen voorkomen dat onze inwonerslasten fors gaan stijgen dan zullen we het in elk geval de komende jaren voorlopig met minder moeten gaan doen. Er wordt gesteld dat de gemeente er financieel goed voor staat en dat we een grote algemene reserve hebben zeker in vergelijking met andere gemeenten. Maar dat verandert snel wanneer deze raad niet goed op het huishoudboekje let.
Anticiperen op ontwikkelingen is in het algemeen van groot belang. Dat geldt ook voor de financiële ontwikkelingen. We gaan ook in de toekomst nog veel geld nodig hebben voor majeure ontwikkelingen in regionaal verband als de schaalsprong, de energietransitie, mobiliteit, verduurzaming.
VOORZITTER raadsleden en inwoners velen van u kennen het Trap op trap af principe dat bij overheden toegepast wordt.
Plat uitgelegd als het goed gaat met de financiën dan kan er veel maar als het minder gaat met de financiën dan dient daar ook naar gehandeld te worden.
Dat geldt voor ieders huishoudboekje en zeker ook voor dat van de gemeente.
Niet alle verzoeken en petities zullen op grond van de financiële situatie gehonoreerd kunnen worden. Nee zeggen het kan nu niet is heel vervelend maar gaat noodzakelijk worden. Dat is de minder leuke kant van het raadswerk maar hoort er zeker bij.
Het is klip en klaar dat er door deze raad keuzes gemaakt dienen te worden. Keuzes wat we de komende jaren wel en niet gaan doen. Niet omdat we het niet willen maar omdat het financieel niet kan.
Wij als raad en het liefst collectief zullen dit uit moeten dragen bij onze inwoners, verenigingen, stichtingen etc.
Meer dan ooit zullen we de komende jaren samen op moeten trekken. En indien enigszins mogelijk met name besluiten over bezuinigingen met een ruime meerderheid (liever nog consensus) nemen.
Wij zijn daartoe bereid en sterker nog wij verheugen ons erop om met elkaar in discussie te gaan te blijven gaan met als doel consensus in deze raad. We kunnen daar vandaag mee te beginnen.
Laten we beginnen met het verbeteren van de bandbreedte voor 2025.
Wat Valkenswaard Lokaal betreft doen we een aantal voorstellen middels ons amendement die primair betrekking heeft op de uitbreiding van FTE s in het ambtelijk apparaat. En natuurlijk ligt dit gevoelig. De leiding zal aangeven maar wij weten toch het beste wat we nodig hebben. Daar staat tegenover dat de raad over het budget gaat.
Functies waarvan of onduidelijk is hoe ze ingevuld gaan worden en functies waarvan de noodzaak nog niet zien of van overtuigd zijn door het college kunnen ons inziens vooralsnog geschrapt worden.
Overigens vinden wij het wel heel bijzonder dat er in deze begroting een bedrag opgenomen is voor 1 functie terwijl deze functie al ingevuld is? College dat roept vraagtekens op.
In het amendement staan 6 beslispunten die vervolgens per punt in stemming gebracht kunnen worden. En daar staat in elk geval 1 gevoelige bij waar we in onze achterban overleg uitgebreid over gediscussieerd hebben. Namelijk punt 6 de subsidieplafonds terugbrengen met 5 % per 1 januari 2026.
Dat wil Valkenswaard Lokaal eigenlijk ook niet.
Echter als we het trap op trap af systeem hanteren dan geldt dat in principe voor alle betrokkenen in de gemeente VALKENSWAARD.
Door dit nu al aan te geven kunnen ontvangers van subsidies hier al aan gaan werken en kijken op welke manier daar invulling aan gegeven kan worden.
Dat geldt OOK voor de gezamenlijk regelingen.
Daar hebben we hier in de raad al vaker over gesproken maar nog geen of te weinig resultaat. We stellen voor om alle gezamenlijke regelingen een brief te sturen dat hieraan gewerkt dient te worden in de komende PDCA Cyclus. En aan onze bestuurlijke vertegenwoordigers de opdracht om dit vanuit de besturen te volgen.
Zijn er wensen hebben die financiële impact.
Mogelijk wel mogelijk niet. Daarom brengen we deze in als motie en niet als amendement.
Allereerst de ondersteuning voor de chronisch zieken in onze gemeente. In de commissievergadering is hier reeds over gesproken en recent is er nog ambtelijk overleg geweest. Het college heeft informatie gegeven waarom zij de bestaande regeling na een overgangsregeling ( het jaar 2025) gaat stoppen. Daar is Valkenswaard Lokaal het NIET mee eens. Aangezien er zeker een mogelijkheid is of mogelijkheden zijn om deze ondersteuning eenvoudiger te realiseren tegen minder uitvoeringskosten.
Uitvoeringskosten zijn ook onderwerp van gesprek geweest. Op dat onderwerp willen we twee zaken vermelden omdat het mogelijk van invloed is het stemgedrag later deze dag.
1. De uitvoeringskosten zijn berekend op grond van aannames waarover je al een hele discussie kunt voeren het is in elk geval geen feitelijke constatering uit het verleden.
2. Indien deze efficiency slag gemaakt zou moeten worden is het maar zeer de vraag of dat een goede keuze is. A. deze doelgroep heeft het al niet breed. Daar komt bij dat deze efficiency slag maar zeer beperkt is. Je kunt hier mee fte of deeltijd baan mee besparen. Mogelijk dat meerdere efficiency slagen bij de A2 tot een bezuiniging kunnen leiden.
Ons voorstel is om in Q3 met een voorstel voor een nieuwe regeling te komen die minder arbeidsuren zal kosten.
We streven naar meer groen en stimuleren dit door acties als tegel eruit groen erin. Geen volledige verharding maar groen in tuinen. Allemaal goede activiteiten maar dit beleid wordt steeds vaker een last voor inwoners. De Kliko biedt onvoldoende ruimte en brengen naar de milieustraat zeker bij snoei activiteiten maakt het
A: ongemakkelijker voor onze inwoners
en
B: worden onze inwoners gestraft met het progressieve kostenbeleid bij meerdere bezoeken aan de milieustraat. Wanneer we groen willen blijven stimuleren zouden we dat kunnen veranderen.
Vandaar ons voorstel om in samenspraak met Cure onze inwoners hun tuinafval gratis naar de milieustraat te brengen.
En als laatste ons voorstel dat kan leiden tot kosten besparing en verfraaiing van de omgeving.
Wij stellen voor om een pilot aan te gaan in de wijk Lage heide. Voor deze wijk is voor het starten van de bouw een uitgebreid beeldkwaliteitsplan vastgesteld met allerlei regels waar de bewoners aan moeten voldoen en het risico als dit niet gedaan wordt dat er boetes uitgedeeld kunnen worden.
Constatering van een zeer grote groep bewoners is dat dit beeldkwaliteit plan NIET aansluit bij het onderhoud van de openbare ruimte. Wij stellen voor om een pilot op te starten waarin getracht wordt om de groene ruimte grenzend tegen de tuinen van huizen in onderhoud aan te bieden met de optie tot aankoop.
Voorzitter collega’s
In het maken van keuzes zullen we ons principe blijven volgen
“ Mensen gaan voor stenen”.
Ik wil namens Valkenswaard Lokaal afsluiten met ons dankwoord aan de vele vrijwilligers en mantelzorgers in deze gemeente voor hun enorme inzet.
Comments